Hostede løsninger er et marked i så kraftig fremdrift, at de fleste virksomheder før eller siden får en løsning i skyen, en server i et eksternt datacenter eller hele eller dele af deres infrastruktur outsourcet.
Udviklingen skyldes bl.a., at virksomhedernes krav til it efterhånden er så store, at det kræver for mange ressourcer at opdatere og vedligeholde hardware og systemer internt i virksomheden.
En anden årsag til udviklingen er, at mange virksomheder får sværere og sværere ved selv at imødekomme markedets krav om it-løsninger, der er fleksible, skalerbare og af allerhøjeste kvalitet.
Vi har designet vores datacenter, så det aldrig kommer til at stå i vejen for dine professionelle ambitioner, uanset hvor særlige dine behov måtte være.
Alle datacentre stræber efter en gennemsnitlig oppetid, der er så tæt på 100% som muligt. Vi garanterer vores kunder en oppetid på 99,95%. Mindre driftsforstyrrelser og tvungen nedetid pga. opgraderinger bringer tallet ned under de hundrede.
Med en fysisk placering på 70 meter over havoverfladen er datacentret hævet over vandspejl. Det befinder sig i sikker afstand til andre bygninger, og det er isoleret så godt, at røggasser eller slukningsvand ikke kan påvirke driften.
Datacenteret er forbundet med to separate strømtilslutninger. Det giver redundans i tilfælde af strømsvigt. En lokal generatorstation leverer strøm i det daglige, mens en 500 kVA dieselgenerator, som har diesel nok til 12 timers drift, tager over i tilfælde af strømsvigt på el-nettet.
Vi bruger redundante køleenheder. Enhver komponent kan derfor gå i stykker, uden at det påvirker temperaturen i driftscenteret. Der leveres en nedkølet luft på ca. 23˚C med en minimal luftfugtighed.
Vores brandsikring beskytter datacenteret via et ”sniffer”-system, der sikrer en hurtig alarmering og aktivering af et inergenanlæg i tilfælde af brand. Ild i en enkel server kan derfor ikke gøre skade på andet udstyr i datacenteret.
I datacentret bruger vi næsten altid de samme hardwareleverandører – Dell og Cisco. Vi opbevarer reservedele af al hardware og hurtigt udskifte den, hvis det bliver nødvendigt. På adressen vil vi altid have mindst én ekstra enhed.
Vi udfører altid planlagt systemarbejde, når det er til mindst muligt gene for vores kunder. Oftest om natten. Systemarbejdet bliver annonceret på vores driftsside. I særlige tilfælde, hvor kunder har egne servere, eller hvor vitale dele af driften er påvirket, sender vi e-mails til de berørte kunder. Hvis nedetiden overstiger 15 minutter, bliver det meldt ud på driftssiden, som vi løbende opdaterer med relevant information.
Vagtordningen er altid - 24/7/365 - bemandet af 1 servicemedarbejder og 2 teknikere. Reaktionstiden er oftest under 10 minutter, og fejlfinding starter inden for 30 minutter. For visse serverløsninger vil reaktionstiden dog blive bestemt af den tilknyttede serviceaftale.
Det er kun driftsteknikere, der har adgang til datacenteret. Alle andre kan kun få adgang i følge med en driftstekniker. Alle besøg bliver registreret og videoovervåget, og der bruges et unikt nøglekort for at komme ind. Datacenteret har specialsikrede gulve og mure, alle vinduer er fjernet, og døren er den eneste indgang. Udvendigt er datacentret udstyret med kameraer, IR-sensorer og alarmer samt et 2,5 meter højt hegn, der også kræver nøglekort.
Alle adgangskoder er komplekse og skiftes ud regelmæssigt. De enkelte medarbejdere får kun adgang til de systemer, der er relevante for dem. Adgangskoder opbevares krypteret, og kun udvalgte medarbejdere har adgang.
Harddiske og lagermedier, der udgår fra driften, destrueres, så data ikke kan genetableres. Alle genbrugte diske formateres i overensstemmelse med gældende standarder. Der bliver som standard taget en daglig backup, som gemmes i op til 30 dage, før den overskrives. Backup af visse serverløsninger afhænger dog af den tilvalgte serviceaftale. Tabt data kan under normale omstændigheder genetableres inden for for to timer. En primær backup er placeret i datacenteret, og en sekundær backup befinder sig på en anden lokation mere end 1 km væk.
Alle arbejdsmaskiner og servere er udstyret med firewalls og antivirussoftware, og vores netværksinfrastruktur, som vi har investeret store summer i, modstår alle former for hackerangreb (heriblandt DoS- og DDoS-angreb).
Servernes ydeevne har stor indflydelse på hastigheden af dine hostede løsninger. Derfor er det vigtigt, at serverne bygger på den allernyeste og hurtigste hardware. Det sikrer vi bl.a. gennem vores tætte samarbejde med Dell og Cisco, der med undtagelse af vores FortiGate Next Generation Firewalls leverer alt vores server- og netværksudstyr.
Uanset hvor mange kræfter en server har, vil ydeevnen altid afhænge af, hvor mange løsninger der kører på den. Lavprisselskaber vil ofte forsøge at presse serverne til det yderste, da det giver dem mulighed for at sælge deres løsninger billigere. Resultatet er ofte ustabilitet og lange svartider, hvilket både påvirker dig, dine kunder og dit websites rangering på Google. Derfor sørger vi for altid at finde den bedste balance mellem hardware og antal løsninger pr. server.
Datacenteret er tilkoblet 3 x 10 Gbit fiberforbindelser – to til TDC og en til Telia. Da TDC og Telia benytter hver deres fiberring, er hele ruten mellem dig som kunde og vores datacenter redundant. Det betyder, at din hostede løsning altid vil fungere, uanset hvor i kæden problemet måtte opstå.
Vi har konstant fokus på, at vores datacenter lever op til vores kunders krav til kvalitet, stabilitet og fleksibilitet.
Ole Jensen, CTO