Til dig med en fysisk butik: En digital køreplan

Jeg bliver virkelig rørt, når jeg går en tur ned ad strøget i Aarhus og støder på de lokale butikker, der har svært ved at overleve i den digitale verden, som vi befinder os i. Som jeg ser det, kan man godt have en fysisk butik uden at være online, men en kombination er ofte stærkere, og derfor er der ingen undskyldning.

Det er det såkaldte “omni-channel” marked, vi søger som forbrugere. En omni-channel strategi er en strategi, hvor brandets image og indtryk er ensartet, uanset hvilken platform det bliver ’vist’ på, og således smelter online og offline sammen og giver os en stærk oplevelse på tværs af de platforme, som vi befinder os på.

Jeg falder ofte i snak med ejerne bag forretningerne, som jeg besøger; om det så er en lokal restaurant, tøjbutik eller noget helt andet – og det rammer mig altid.

Man kan tydeligt mærke, at det er blevet sværere for dem at følge med den digitale udvikling, som mange af dem, der ejer de fysiske butikker på strøget, ikke er vokset op med og således ikke har taget stilling til.

Jeg har en stor lyst til at hjælpe disse fysiske butikker, så de fortsat kan eksistere på trods af digitaliseringen. Jeg har lyst til at ruske i butiksejerne og forklare dem, at den gode gammeldags flyer ikke er tilstrækkelig i dagens Danmark!

Ud af denne frustration og lyst til at hjælpe er dette indlæg blevet til. Formålet er – enkelt – at få flere kunder ned i den fysiske butik.

 

Google Maps

Flere og flere søgninger på Google drejer sig om lokationer; altså hvad folk kan foretage sig lokalt. Folk søger simpelthen efter ting eller aktiviteter i nærheden.

Derfor skal din forretning også være til stede dér, hvor det sker. Det er sjældent, at forbrugeren vælger tilfældige butikker, når denne slentrer ned ad strøget; i stedet går forbrugeren ind på Google, Facebook og Instagram, hvor der er masser af inspiration at hente.

En god måde, hvorpå du kan blive synlig, er ved at oprette Google Maps, der eksisterer under “Google My Business” (der findes andre lignende medier, men i Danmark er det Google Maps, der giver mest mening).

Se et eksempel herunder fra The Burger Concept i Egå (jeg sidder i Aarhus pt. og søger efter “The Burger Concept”, og derfor får jeg den restaurant, som de har i Egå, da denne er tættest på min lokation). På samme måde vil det foregå i de andre byer, som de har koblet op på “Google My Business”.

Du kan se, at de har koblet både hjemmeside, rute og telefonnummer på, og du kan tilmed se, at du kan bestille mad gennem Hungry og Just Eat.

Desuden er der blevet skrevet 42 anmeldelser, og de har en høj gennemsnitlig rating, hvilket giver troværdigheden et markant skub i den rigtige retning.

Du kan også overveje at oprette dig via.:

  • Tripadvisor (godt for turistbyer)
  • Yelp
  • Foursquare

Tripadvisor, eksempelvis, har sin egen interne annonceplatform, som du kan bruge til at optimere din placering. Det er også bedre, at du selv starter lokationen op derinde, så du får lagt billeder op, før du har en gæst, der lægger dårlige billeder op.

 

Facebook & Instagram

Udover Google Maps kommer vi heller ikke uden om Facebook markedsføring og markedsføring på andre sociale medier.

 

Lokation & tags

Facebook har ligeledes en lokations-feature, og den kører videre på Instagram, så folk kan tagge, hvor de er, når de sidder og spiser din mad, shopper i din butik eller på anden vis besøger din butik.

Herunder kan du se, at jeg har tagget ”La Cabra”, som er en kaffebar i Aarhus – ikke dum markedsføring for stedet. Desuden kan en dekorativ anretning og fin ”latte-art” gøre meget.

Så sørg for at få oprettet din butik som en lokation på Facebook, og kobl din Facebook sammen med din Instagram.

Der findes også en lang række måder, hvorpå du kan påvirke folk til at tagge deres lokation, når de befinder sig i nærheden.

  • Udlov konkurrencer
  • Gør din indretning så speciel, at folk gør det af sig selv
  • Gør noget anderledes, som skaber grundlag for at uploade billeder af et besøg. Det kan være noget så simpelt som at servere din mad på de rette tallerkener. Det kan også være, at du skal tænke over, at belysningen skal være god, således billederne bliver knivskarpe. Det har den “hemmelige bar” i Aarhus – Gedulgt – eksempelvis benyttet sig af. Både indretning og belysning er gennemtænkt i forhold til at få folk til at tage billeder af stedet. Ligeledes er stedet “hemmeligt”, hvilket i sig selv giver anledning til, at folk tagger det ofte for at vise, at de er et “hemmeligt sted”.
  • Gør det ‘in’ at tagge dine produkter . Hvis andre influencers tagger dine produkter, kan det skabe en viral effekt. Vi har netop set det med “Kiki challenge” fra Drake, hvor der er uendeligt mange videoer på Instagram. Det kan være små ting, der gør det – om det er belysningen, eller om du finder en ny måde at servere milkshakes på – slip fantasien løs!

Der er selvfølgelig produkter, der er sjovere at tagge end andre, men derfor kan du godt tænke i de baner. Personligt er jeg helt vild med munchies i KBH.

Annoncering

Det bedste måde at komme i gang med Facebook og Instagram er via. annoncering.

Du kan meget nemt målrette din annoncering mod de rigtige målgrupper; det kan være, at du sælger vegansk mad, og så kan du faktisk ramme veganere under “interesser” på Facebook – dét er effektivt.

Du kan ligeledes finde andre lignende butikker og markedsføre din butik over for brugere, der følger disse.

Noget af det bedste ved Facebook annoncering er, at det også fungerer på Instagram, da Facebook ejer begge medier, og du kan således vælge, at Instagram også skal være en aktiv placering.

Desuden kan du teste et meget lavt budget på Facebook – dog er det vigtigt, at du får udarbejdet noget ordentligt billedmateriale, da det visuelle aspekt er alfa omega.

Hvis jeg igen skal tage udgangspunkt i The Burger Concept, er det tydeligt, at deres billeder er taget af én, der har forstand på det – og disse kan vi bruge i annonceringsdelen.

De kører en lang række forskellige annoncer, hvor vi forsøger at fortælle om virksomhedens værdier og de råvarer, som The Burger Concept bruger. På denne måde får vi fortalt potentielle kunder, hvad virksomheden står for, og vi giver dem således belæg for at aflægge restauranterne et besøg.

Husk, at Facebook kan målrette til en lokal by (se eksempel på opsætningen nedenfor), og dermed kan du sørge for at ramme meget lokalt og dermed bruge lokale ordsprog i dine annoncer; ordsprog, som trigger den lokale befolkning.

Du kan også overveje at drage nytte af influencer marketing og finde en kendt influencer i byen, som du kan bruge i annoncerne.

Hvis din lokale butik har en hjemmeside, kan du tage skridtet videre og arbejde med re-marketing. Når folk besøger din hjemmeside, kan du således ramme dem med annoncer, når de forlader din side: Det virker, selvom det kan forekomme irriterende, men det vigtigste for din forretning er at være i top of mind – og på denne måde kan du blive det!

 

Adwords

Igen: Betalt annoncering virker her og nu.

Forestil dig, at du sidder i en by, som er ukendt for dig; du kender ingen lokale steder. Hvor finder du inspiration? Hvordan finder du ud af, hvilken restaurant du skal spise på, eller hvilken natklub du skal tage på? Du finder svaret på Google, naturligvis!

Da jeg var i USA til konference, fik jeg lyst til en god bøf, og derfor søgte jeg efter “Best steakhouse Santa Monica” på Google.

Det væltede frem med søgeresultater på Adwords lokalt, og jeg fandt frem til BOA Steakhouse, og det skal lige siges, at jeg sjældent har haft så god en oplevelse – jeg fandt altså det perfekte sted ved at lave en søgning på Google – og hokus pokus!

Som en lille note kan jeg fortælle, at de også var oprettet på Yelp, Tripadvisor og Foursquare. Igen: Det handler om at være tilstede.

Driver du eksempelvis et sushisted i Aarhus, er der stor chance for, at folk søger på ting som “bedste sushi Aarhus”. Og hvis du har oprettet en Google Adwords konto og oprettet en kampagne på netop disse søgetermer, vil folk finde dig.

Som jeg fortæller i afsnittet herunder vil du også kunne bruge SEO (søgemaskineoptimering) til dette – men Adwords starter, når du tilkobler dit betalingskort, og du kan således hurtigt teste potentialet.

Så sørg for at få opsat en Google Adwords konto, og hvis du har fået oprettet en Google Maps konto, kan du koble de 2 sammen, og dermed vil du kunne se, om folk trykke på “call me” via. Google Maps og direkte vise ruten i dine annoncer.

Du kan se, at Karma Sushi i Aarhus gør dette. Du kan endda klikke på ‘reserver bord’ direkte via. mobilen. Desuden søgte jeg – som du kan se – efter “bedste sushi Aarhus”

Kigger vi på antal søgninger pr. måned, er der omkring 200 søgninger på “bedste sushi” og relaterede søgetermer hver måned. Det vil sige, at folk faktisk leder efter dette. Det kunne også have været ”bedste sushi takeaway århus” – jeg tror, du har fanget min pointe – lov mig, at du tænker i disse baner, hvis du har en lokal butik!

 

Lokal SEO optimering

I Danmark er der ikke så stor konkurrence på lokale lokationer endnu, som der er i USA, når vi snakker Adwords – derfor kan det godt betale sig.

Men da Adwords fungerer som et budsystem, vil det blive dyrere desto flere konkurrenter, der har samme strategi. Lad os antage, at der kommer flere til, der bruger denne platform, hvilket alle undersøgelser tyder på, at der gør – så kan det blive dyrt at bruge penge herpå.

Det er her, søgemaskineoptimering – forkortet SEO – kommer ind i billedet. SEO dækker over de søgeresultater, du ser under de betalte Adwords annoncer.

Der kan du ligge højt ved have styr på din side og ved at sørge for at få god PR (gode links – kendt som “linkbuilding“) – og desuden blive nævnt på sociale medier. Det er ganske gratis.

Kan du komme så langt, at du både vinder i de organiske resultater, hvor man ikke betaler for en høj placering, og på betalt annoncering, så er du kommet langt, fordi du med andre ord “ejer” toppen af Google.

Som du kan se herunder, er det faktisk 60%, der klikker på de øverste 3 resultater.

 

E-mail markedsføring

Den sidste ting, jeg vil sige, der ofte er undervurderet, når vi snakker lokal markedsføring, er nyhedsbreve og brugen af SMS’er.

Specielt nyhedsbreve er virkelig gode – og nemme at sætte op.

Det er stadig den mest personlige kanal, og du kan få en personlig kontakt til din kunde via. denne form for markedsføring. Du har desuden også muligheden for at lave salg fremadrettet.

Går en person ind i din butik i dag, ved du ikke, hvor ofte personen besøger din butik, og du ved ikke, hvor meget personen køber fra din butik – men via. en e-mail database har du trods alt muligheden for at få kunden retur til din butik.

Et lille tip:

  • Få oprettet en konto på Mailchimp, Heyloyalty eller andet e-mail system.
  • Hav en popup på din hjemmeside, hvor folk kan vinde et gavekort til din butik
  • Kør Facebook lead ads for at opsamle mails
  • Opsæt et automation flow i dit nyhedsbrevssystem.

Se nedenfor, hvordan sådan et flow kunne se ud. Det er selvfølgelig forskelligt afhængigt af, hvilken forretning du har.

Uanset hvilken type af lokal forretning du ejer eller driver, så rummer den digitale palette en lang række muligheder.

Husk; Der kan aldrig ske noget ved at få testet det af. Tværtimod. På den måde finder du ud af, om der er muligheder for lige netop din forretning. Tak for din tid og god fornøjelse.

 


Om forfatteren

Micky Weis

Micky Weis har arbejdet med SEO, Facebook og content gennem de sidste 8 år. Ligeledes har han haft fingeren med i et hav af start-ups og mellemstore virksomheder som digital konsulent hos bl.a. Hummel, Organic Basics, ARLA og mange flere! Senest har Micky fungeret som CMO i Firtal Web A/S, hvor han har påtaget sig rollen som digital chef for otte forskellige webshops og en omsætning på den gode side af 80 millioner kroner.

www.mickyweis.com

Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *