Sådan får du succes med e-mail marketing

Alle der har en webshop, og som ikke har set lyset (læs: forstået værdien) af e-mail marketing skal læse med nu. Der er dømt læsepligt, for udbyttet og potentialet er så stort, at ingen bør sidde det overhørigt.

 

E-mail marketing er 40 gange så effektiv som sociale medier og SEO

Flere undersøgelser har vist, at nyhedsbreve er den kanal med den største ROI (Return on Investment) – også større end SEO og sociale medier. Iflg. McKinsey er tallet ca. 40 gange højere. Nyhedsbreve giver dig direkte adgang til dine kunder og deres indbakker – uden de distraktioner, de møder på fx Google eller Facebook. Bl.a. derfor har nyhedsbreve typisk en høj åbnings- og konverteringsrate.

Så med mindre du er ligeglad med højere åbnings- og klikrater, større salg og fastholdelse af dine kunder – oven i købet uden du nødvendigvis skal røre en finger – læser du med her.

I blogindlægget her prøver jeg at gøre dig lidt klogere på mere konkrete facts, så du har noget at forholde dig til. Selvom du føler dig godt klædt på vedr. e-mail marketing, er der masser af viden at hente. Og om ikke andet bliver du bekræftet i, at du er på rette vej.

Vi starter HER:

 

Hvad skal du have styr på for at få succes med e-mail marketing og dine nyhedsbreve?

Jeg er glad for, du spørger. Vi starter fra toppen:

  1. Vælg et system du kan vokse i, som er let at arbejde i, med tilgængelig dansk support – og som er integreret med din webshop
  2. Skab en liste over modtagere (ja, det er basic, men uden publikum, intet salg)
  3. Sørg for at opsamle data, som du let kan bruge for at sende relevant indhold til den enkelte (det forventer dine modtagere – og de straffer dig, hvis de skuffes gentagne gange)
  4. Brug skabeloner der præsenterer dit indhold optimalt (dvs. tager højde for mobilvisning, dit design osv.)
  5. Brug triggers* for at sikre, at du tager godt imod dine nye tilmeldte – og for at genaktivere kunder og fastholde interessen (winback)
  6. Udnyt produktfeeds for at lave nyhedsbreve med (mange) produkter hurtigt, smidigt og fejlfrit med minimum af manuelt arbejde
  7. Glem ikke at få permission: Du skal dokumentere, du har dine modtageres tilladelse til at sende dem indhold – det gælder også sms.

*) Triggers er beskeder (e-mail og sms), som automatisk afsendes på baggrund af en handling. Typisk udløst af dato, en handling osv. Et eksempel er velkomsten, som udløses i det øjeblik, en modtager har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Et andet kunne være fødselsdag, tabt kurv (hvis en modtager har lagt en vare i din kurv uden at købe) osv.

 

Ad. 1) Vælg det rigtige system

Der findes et hav af systemer i dag, og landskabet er relativt broget. Nogle har indbygget CRM-system og kan (næsten) tage dig til Mars, hvis du har råd – spørgsmålet du skal stille er, hvad du og din webshop reelt har brug for. Og om ikke du kommer i mål her på jorden?

Vælg et brugervenligt system, hvor du hurtigt er i gang med nyhedsbreve og marketing automation – og kan lave automatiske triggers ’ud af boksen’. Sørg også for, at e-mail marketingsystemet er integreret med din webshop, så du kan bruge dine kunders købs- og besøgsdata direkte i dine nyhedsbreve. Dét kommer til at betyde meget for din forretning i fremtiden.

Hav in mente, at dansk kundeservice kan gøre en (stor) forskel. Så kan du løfte røret, ringe, spørge og få svar på dit spørgsmål – alt sammen på forståeligt dansk. Held og lykke med det ved nogle af de udenlandske mailsystemer. 😉

 

Ad. 2) Skab en liste over modtagere

Gør det let at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Både via checkout-flowet, på websitet, evt. via flyer du vedlægger forsendelserne, lead ads på Facebook osv. Vis tydeligt, hvad du giver i bytte for en mailadresse, så værdien ved at tilmelde sig er indlysende – og tiltrækkende. Bed om så få oplysninger som muligt fra starten – dem samler du op senere. NB: Hold dig fra at købe mailadresser!

 

Ad. 3) Sørg for at opsamle data

’Relevanse is king’. Med andre ord: Sørg for, at du sender indhold, dine modtager gider læse og interagere med. Er det nyt? Næ, men det er altid aktuelt. Derfor skal du opsamle de data, der gør, at modtageren føler, du skriver til ham eller hende. Basal info som navn osv. er åbenlys, ja, men købs- og besøgshistorikken giver dig uanede muligheder for at yde bedre service. Fx automatiske triggers sendt på baggrund af køb af et specifikt produkt, du kan supplere med yderligere input eller relaterede varer omkring. Det kræver integration mellem webshoppen og e-mail marketingsystemet, men det giver pote.

 

Ad. 4) Brug skabeloner der præsenterer dit indhold optimalt

Genkendelighed og troværdighed er afgørende for, om kunderne har tillid til dig som afsender. Derfor skal du gøre dig umage for, at webshoppen og nyhedsbrevet syner så ens som muligt. At dine produktvisninger og tilbud også ser lækre ud i indbakken. At din skabelon indeholder tilpassede menuer eller links, der passer til mobilt brug. Det er en lille videnskab, men værdien er stor.

Tjek i øvrigt i din statistik, hvor mange der tilgår dit nyhedsbrev fra mobilen. Det er interessant viden, som også har betydning for, hvad din skabelon skal indeholde. Har du fysiske butikker fx, er det måske en god idé at inkludere link til ’nærmeste butik’ osv. i skabelonen.

 

Ad. 5) Brug triggers

I stedet for udelukkende at sende mails baseret på, hvad DU vil, skal du bruge triggers. De skydes automatisk afsted, alt efter hvornår en modtager foretager en handling eller på baggrund af en dato/et tidspunkt. Vidste du fx, at velkomstmailen er den mest åbnede mail?

Udover at du med triggers kan tjene penge, mens du laver andre ting, er mails baseret på triggers typisk også mere personlige, da de tager udgangspunkt i den enkelte bruger. Det er relevant og smart.

 

Ad. 6) Udnyt produktfeeds

Bruger du produktnyhedsbreve, ved du måske, hvor besværligt og langsommeligt det er at placere produkter, tekster, priser osv. manuelt. Har du derimod mulighed for at anvende produktfeeds, hvor dine produkter automatisk overføres direkte til nyhedsbrevet, sparer du oceaner af tid, og du slipper for indtastningsfejl, samtidig med det går ultrahurtigt. Få minutter, og du er i mål. Wannafind Webshop bruger overvejende Google Shopping-feeds, og her glider det smertefrit.

 

Ad. 7) Glem ikke at få permission

Juraen har sjældent fået e-købmænd til at juble hæmningsløst, men den er ikke desto mindre meget afgørende for, hvad du må og ikke må, når du sender e-mails. Med GDPR (Persondataforordningen) der træder i kraft den 25. maj, er det endnu mere vigtigt, at du har styr på skidtet. Kort fortalt skal du dokumentere, hvordan du behandler dine opsamlede data, og at du har dine modtageres tilladelse til at sende dem indhold. Det gælder også sms.

 

Hvordan kommer DU i gang med e-mail marketing på næste niveau?

Har du i dag en Wannafind Webshop, kan det næsten ikke blive lettere at komme i gang. Integrationen mellem din shop og Heyloyalty giver dig adgang til købs- og besøgsdata, som du pærelet kan inkludere i dine nyhedsbreve og triggers. Bl.a. til at skabe smart winback af kunder, der ikke har købt hos dig i x antal dage.

Husk: Teknik erstatter aldrig 100% den sunde fornuft. Du er vel en rigtig købmand?

 

Sådan får du en Heyloyalty-konto

Log ind i din webshop, og find Heyloyalty til venstre i menuen. Du bliver guidet i mål.

Prøv Heyloyalty af med en Freemium-konto – sender du max 1.000 mails/mdr., er den gratis!

Har du IKKE en webshop endnu, er du også velkommen til at trække en Freemium-konto.

Du kan også læse mere om Heyloyalty her >>

 


 

Om forfatteren

Ole Dalgas

Marketing Manager hos Heyloyalty

Ole har siden 2008 arbejdet med digital marketing, e-mail marketing, loyalitetsmarkedsføring – bl.a. for Loyalitetsbureauet. Optaget af e-commerce, e-mail marketing og kommunikation – hvor komplekst indhold gøres forståeligt. Har en baggrund som partner på reklamebureau.

www.heyloyalty.com

Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *