Overbevis din chef: Sådan kan jeres virksomhed komme i gang med konverteringsoptimering


Jeg oplever, at flere virksomheder træffer beslutninger ang. deres hjemmeside udelukkende på deres mavefornemmelse. Dette kan tildels være ok, men for mange virksomheder vil det være sundt at begynde at splitteste; Det kan virke uoverskueligt for mange, fordi de har den indstilling, hvor man siger: “Jamen, sådan har vi altid gjort det…”.

Denne udfordring ser jeg både hos e-commerce virksomheder, men specielt også hos veletableret virksomheder med “almindelige” hjemmesider, hvor en konvertering kan være en henvendelse via en kontaktformular eller opringning.

Der bliver ikke testet nok for at finde frem til det design eller den opstilling, som rent faktisk performer bedst og skaber den højeste konverteringsrate.

Det kan være svært for mange ledere at sætte sig ind i emnet, da det er uden for deres kompetencefelt, så som regel sætter man enten en “marketingafdeling”, en “e-commerce manager” eller anvender et eksternt bureau til at fastlægge konverteringsoptimeringsstrategien og herefter eksekveringen af denne.

Jeg har skrevet dette blogindlæg til dig, som har fået ansvaret for jeres konverteringsoptimering og hjemmeside. Det er også henvendt til dig, som ønsker at komme igang med analyser, splittests og konverteringsoptimering, men først og fremmest skal overbevise din nærmeste chef om, at det er en god ide at afsætte ressourcer til det.


 

Pluk de lavest hængende frugter først

Du har måske hørt, at du bare skal i gang med at teste alt det, som der overhovedet kan testes på jeres hjemmeside.

Jeg synes, vi skal starte gøre rent bord og starte på en helt frisk, da ovenstående er en dårlig idé. Jeg har set flere virksomheder, som har blot har sprunget hovedløst ud på ovenstående måde, hvilket jeg nærmest vil definere som værende en“nu skyder vi med spredhagl og lukker øjnene”-strategi.

Efter at have opereret sådan et stykke tid, så ender de alligevel med søge råd eller anvende en ekspert på området, netop fordi de ikke har fulgt en decideret plan og ikke fik support fra resten af virksomheden.

Så husk dette: Hvis du starter uden en plan eller med dårlige og forkerte forudsætninger, så mister du dit momentum og bruger rigtig meget tid og ressourcer, før du begynder at få de ønskede resultater.

Nu tænker du måske: “Jeg ved godt, at ressourcer og tid er begrænset, men både min chef og jeg har høje forventninger? Hvordan skal jeg gribe det korrekt an?”

Som svar til dit spørgsmål, så anbefaler jeg, at du starter med at lave simple tests.

En simpel test betyder ikke, at den ingen indflydelse har, tværtimod. Nogle af de bedste resultater opnås tit, uden det kræver et helt team af grafiske designere og et avanceret set-up.

Selvom du får en idé til en simpel test, og din chef møder dig med rystende hoved og et skuffende blik og siger “Er det bare det?…”, så må det ikke slå din idé til jorden – for nu skal du teste.

 

Eksempel 1:

Sådan skabte vi i gennemsnit 50,78% højere ordreværdi på en tøj-webshop
Hos Grafikr havde vi en hypotese, som lød på, at vi kunne øge ordreværdien på en af vores kunders webshop, hvis vi tilbød brugerne flere betalingsmetoder og gav dem mulighed for at dele beløbet op i rater.

Til dette implementerede vi ViaBill på én af vores kunders Shopify webshop og begyndte at teste og analysere dataen.

Konklusionen blev, at ordrer foretaget med ViaBill i gennemsnit var 50,78% højere end øvrige ordrer på vores kundes webshop.

 

Eksempel 2:

Et simpelt ord kan gøre en stor forskel
Det er ikke kun på webshops, at man taler om konverteringer; En konvertering er også en henvendelse via en kontaktformular, og der findes både hårde og bløde konverteringer. Vi lavede en A/B splittest på to forskellige sætninger i en kontaktformular:

  • Sætning 1 – den oprindelige: “Indtast dit telefonnummer…”
  • Sætning 2 – vores tiltag: “Venligst indtast dit telefonnummer…”

Hvilken sætning performede bedst?

Høflig og indragelsen af ét ekstra ord gjorde faktisk en forskel: Der var 8% flere som indtastede deres telefonnummer ved “sætning 2”. Så tænk over, hvordan du kommunikerer dit budskab ud. At være høflig på internettet skader som regel ikke 😊

Key note:
Konverteringsoptimering er ikke en sprint, som du kan klare lynhurtigt. Tværtimod er det nærmere et marathon, som kræver, at du klæder dig godt på og hele tiden forbedrer samt øver dig.

Derfor skal du starte ud med simple tiltag og små tests, inden du tænker i store og forkromede løsninger. På sigt vil din chef og kollegaer få øjnene op for dette og kan se værdien af at teste forskellige tiltag.

 

Hvor skal jeg gribe ind, og hvordan skal jeg prioritere?

Udover at vi skal starte med “simple tests”, så kan det stadig godt være svært at finde ud af, præcis hvor du bør lægge din energi, og hvor du skal starte.

Overordnet set bør du starte med at finde de undersider, hvor du kan opnå det bedste output kontra den tid, som du skal lægge i det.

Jeg anbefaler, at du danner dig et overblik over dine vigtigste sider ved at bruge Google Analytics. Noter de vigtigste sider eller sektioner ned. Det kunne f.eks. være:

  • En sektion om produktets specifikationer på en produktside
  • Checkout-flow
  • Navigation/menu
  • Forside

I Google Analytics kan du bl.a sammenligne trafikken, bounce rate (afvisningsgrad) og load-tid på de enkelte sider.

Udvælg herefter den side, hvor du vurderer, at du kan få det største output. Hvilken side skal du starte med at teste på?

Eksempel 1:

  • Din forside får 10.000 månedlig besøgende og har en konverteringsrate på 1%.
  • Din produktside har 5.000 månedlig besøgende, men har en konverteringsrate på 4%.

I dette tilfælde vil det give bedst mening, hvis du startede med produktsiden, fordi den har 4x så mange konverteringer som din forside, selvom den kun modtager halvt så meget trafik.

Så hvis du kan løfte konverteringsraten med 10% på produktsiden, så har det alt andet lige en meget større indflydelse på din forretning, end hvis det var konverteringsraten på forsiden, som du valgte at forbedre. Da du kun kan foretage en vis mængde test på samme tid, så er det vigtigt, at du udvælger de rette sider samt sektioner og tester på disse.

 

Eksempel 2: Sådan finder du de undersider med den højeste afvisningsprocent

Gå til Google Analytics, klik på “adfærd” —> “websiteindhold” —> “alle sider”. Herefter kan du sortere dine sider efter den højeste bounce rate/ afvisningsprocent.

En side med en høj bounce rate kan indikere, at dine besøgende ikke fandt det, som de ledte efter, og derfor forlader dit website igen uden at klikke sig videre. Andre faktorer kan også være, at der er noget indhold på netop den specifikke underside, som ikke bliver vist korrekt, eller måske loades siden meget langsomt eller noget helt tredje.

Tag derfor et grundigt kig på de undersider, som har en høj afvisningsprocent, da der kan være nogle oplagte fejl, som er nemme at løse.

Obs: Har du én landingpage eller en “one page”, så bør du ikke bruge bounce rate som den afgørende faktor for succes.

 

Opnå organisatorisk støtte og inddrag dine kollegaer

Lad os antage, at du har arbejdet med konverteringsoptimering i et stykke tid nu og kan se på din data og resultater, at du har vækstet jeres forretning, eller online konverteringer, med 15%, og resultatet er statistisk signifikant.

Så er du kommet til et stadie, hvor du ikke længere behøves at “overbevise” din chef eller nærmeste leder om, at dette er en god idé. Nu har du (be)vist, at din indsats med konverteringsoptimering alt andet lige har givet et positivt afkast.

Ved at flere i virksomheden får øjnene op for det, så vil det også få en indflydelse på jeres kultur: I begynder teste flere og flere ting, i stedet for at følge mavefornemmelsen og fortsætte i det samme hamsterhjul, som der var en tendens til før.

Nu skal du sørge for at bibeholde momentum og opnå støtte fra resten af virksomheden, hvilket du kan gøre med disse tips:

  • Hold et effektivt møde omkring jeres website og online tilstedeværelse f.eks. hver tredje måned: Modtag idéer og spørgsmål fra dine kollegaer: De fleste spørgsmål og tiltag vil tage udgangspunkt i, hvad jeres kunder foretrækker. For i sidste ende så handler det jo netop om, at I får skabt et website, som nærmest skal være skræddersyet til den enkelte kunde og dens præferencer.
  • Prioriter i dine kollegaers spørgsmål og idéer: Da det er dig, som er ansvarlig for konverteringsoptimeringen, og netop dig som har fingeren på pulsen, så er det også dit ansvar at overveje, hvilke idéer og tiltag du skal bruge energi på og teste af.
  • Eksekver på andre idéer: På den måde opnår du organisatorisk støtte. Det er en skøn følelse for dine kollegaer at se, at du har taget deres idéer til sig og rent faktisk testet dem af.

Når du begynder at teste de forskellige tiltag, så skal du ikke være bleg for at dele både positive og negativer resultater. Hver test skal føre til ny viden, som du bør dele med resten af dit team, så længe det giver dem værdi, som de kan bruge. Det kan være, at du har testet X og Y og at det givet indsigt i noget vigtigt, som du bør fortælle jeres salgs-afdelingen, som de kan gøre brug af i deres daglige arbejde.

På den måde så handler konverteringsoptimering ikke blot om at få en højere konverteringsrate på ens website, men det kan også give jer en unik indsigt, som bør deles med andre i virksomheden.

 

Eksterne faktorer som påvirker din konverteringsrate

 Når du arbejder med konverteringsoptimering og generelt optimering af jeres website, så er der også eksterne faktorer, som har en indflydelse.

  • Konkurrence og tilbud: Dine konkurrenter kan køre nogle ekstreme tilbud eller kampagner, som kan påvirke jeres fælles-målgruppe. Hvis din nærmeste konkurrent pludselig sænker deres priser med 50% i en uge, og I sælger præcis det samme produkt, så bliver du valgt fra.

Tip: Derfor skal du sørge for ikke udelukkende at konkurrere på prisparameteren.

  • Trends: I de fleste brancher og markeder er der både høj- og lavsæson, som også kan påvirke de besøgendes beslutningskraft og påvirke jeres resultater.
  • For mange tests: Kører du multiple tests på samme tid på dit website, så kan det give et misvisende billede i din data.
  • Medieomtale: Har du været i medierne for nyligt? Det påvirker dine besøgendes opfattelse af dit brand, hvilket både kan være positivt og negativt. Du kan få en høj mængde trafik, som ikke er relevant.

 

Tak fordi du læste med.

Konverteringsoptimering kan være en flyvsk størrelse, og det kan gribes an på flere måder. Jeg har skrevet flere guides omkring det, som du kan finde på Grafikrs blog, hvor der er mere konkrete “step by step”-guides, hvor dette indlæg lægger op til, hvordan man kan komme igang, hvis du sidder i en stor virksomhed og skal overtale dine chef.


Om forfatteren

Erik Holflod Jeppesen

Erik Holflod Jeppesen er medejer af det digitale webbureau, Grafikr ApS, som er certificerede Shopify-eksperter samt specialister i konverteringsoptimering. Bureauet blev stiftet i 2016 og beskæftiger i dag 8 personer, hvor de beskæftiger sig med CRO, men også webudvikling og grafisk design. Grafikr har hjulpet flere forskellige brands med at få det optimale ud af deres online trafik og løfte konverteringsraten, herunder kan kunder som Shaping New Tomorrow, AK Nygart, Bedre Nætter, GoLearn og mange flere nævnes.

www.grafikr.dk

Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *