De 7 bedste råd om business intelligence


Hvordan træffer du beslutninger i din virksomhed? Flere og flere virksomheder ser værdien i at tage datadrevne beslutninger, hvor de går væk fra mavefornemmelserne og i stedet handler ud fra de indsigter, som data giver.

Vi har derfor inviteret en gæsteblogger, som giver dig gode råd til, hvad du skal overveje og have styr på, når du arbejder med business intelligence. Men først får du en kort introduktion til emnet.

Dagens gæsteblogger er: Kim Singha Bryndum, COO Inspari.

Rigtig god læselyst!


Hvad er business intelligence?

Business intelligence (herefter BI) kan give dig indsigter i, hvordan det går her og nu, men også hvordan tingene med stor sandsynlighed vil se ud på længere sigt. Indsigterne skabes ud fra data og analyseres i et front-end værktøj, der trækker data fra forskellige kildesystemer som finans, salg, produktion marketing, mfl.

Via best-practice visualisering kan indsigter let og hurtigt deles og give modtageren indsigter i forhold til KPI’er, målpunkter, osv. Der, hvor BI for alvor kan gøre en forskel i din virksomhed, er at hjælpe dig til at træffe beslutninger med udgangspunkt i ny viden og indsigter, så du sikrer, at du styrer virksomheden i den rigtige retning.

BI har tidligere kun været både set og anvendt som rapportering til ledelsen, men i dag skaber BI stor værdi for den enkelte medarbejdere, der selv har mulighed for at kigge ind i data, fx gennem begrebet self-service BI.

 

1. Start småt – byg det større

Der er sikkert flere grunde til, at du endnu ikke er kommet i gang med BI, men er én af dem, at du tænker, det er for omfattende for dig, så læs lige videre. BI-løsninger kan helt sikkert være omfattende og yderst komplekse, men de kan også give afgørende indsigter og faktisk på relativ kort tid. Den rette løsning for dig er den, der dækker formålet. Formålet kan nogle gange være større end det, virksomheden er moden til at implementere lige nu, men her er det vigtigt at slå fast, at der findes en række fleksible og skalerbare løsninger, der kan bygges større, når du er klar til det.

Start småt og byg det større løbende – det vigtigste er, at du kommer i gang og får skabt resultater.

 

2. Skab fælles begrebsforståelse 

Inden du påbegynder dit BI-projekt, skal du igennem flere indledende steps. Ét af dem ligger i at kortlægge begreber, så der er en fælles intern forståelse i virksomheden. BI sikrer, at alle medarbejdere arbejder ud fra samme tal, og opfylder på den måde ønsket om at skabe en fælles sandhed. Den sandhed bliver dog udfordret, hvis tallene bearbejdes forkert som en konsekvens af forskellige opfattelser. Er data bearbejdet ud fra salg af varer, men forståelsen af ”en vare” ikke er den samme på tværs af økonomi, marketing og salg, kan resultaterne svækkes på validitet.

Ved at begrebsmodellere undgår du dermed fejlbehandling af data, og du og dine medarbejdere får samtidig vendt, hvad der er væsentligt for selve BI-løsningen.

 

3. Afdæk brugernes behov

Rapporteringsbehov, analytiske kompetencer og hyppighed for anvendelse er blot nogle af de brugsscenarier, du med fordel kan afdække ved målgruppen. Jo bedre du kender målgruppen, jo lettere har du ved at vælge og målrette dit front-end værktøj. Ønsker brugerne eksempelvis hurtigere rapportering gennem Microsoft Power BI, eller har de behov for at finde nye indsigter i Tableau eller Qlik. Mulighederne er mange, men kender du brugsscenarierne, er du et skridt tættere på det rigtige valg.

 

 

4. Anvend sikkert data i høj kvalitet

Der ligger garanteret meget data tilgængeligt i din virksomhed, men inden du hælder det hele ind i din BI-platform, skal du sikre dig, at det lever op til kravene for sikkerhed og kvalitet. Husk på, at resultaterne fra dit BI-værktøj aldrig bliver bedre end det data, du anvender. Det betyder, at hvis dit BI-værktøj trækker data af dårlig kvalitet, vil resultaterne være ligeså, og der kan stilles spørgsmålstegn ved resultaternes validitet. Drømmen om at træffe datadrevne beslutninger kan dermed være udfordret, da det er på et forkert grundlag.

Når godkendt data er samlet i din BI-platform, er du et step videre mod business intelligence, og platformen i sig selv kan gøre en forskel, da analyser på tværs af virksomheden tager afsæt i samme data. Via den centrale datamodel er data konstant tilgængeligt, og dermed kan brugerne lynhurtigt foretage analyser.

 

5. Vælg det rigtige front-end værktøj

Efter du har fået styr på dit data, skal du vælge det rette front-end værktøj til visualisering og analyse. Ved valg af front-end sker det ofte, at folk går galt i byen. I stedet for at vælge værktøjet, der matcher formålet og brugernes behov, forelsker man sig i et bestemt værktøj. Som et resultat springes den indledende behovsafdækning over. Ingen kan bebrejde de mennesker, der falder for et bestemt tool, fordi det er i værktøjet, man for første gang oplever, at ens data vækkes til live – men vi kan kun fraråde det.

Uden de indledende steps ved du eksempelvis ikke, om brugeren blot ønsker at modtage rapporter, gå på opdagelse i data eller måske tilføje egne datakilder. Udover, at de indledende processer sikrer valget af det rette front-end-værktøj, giver de også mulighed for at teste de forskellige værktøjer på eget data, så du lynhurtigt får et indtryk af den værdi, dine data kan give dig.

Du kan læse mere om, hvordan du vælger det rigtige front-end værktøj her.

 

6. Kommuniker indsigterne gennem skarp visualisering

Et af de afgørende kriterier for, om din BI-løsning bliver en succes, er, at modtagerne forstår de indsigter, der gemmer sig i tallene. Der kan være tendens til at bringe alle indsigter i spil, men fokuser i stedet på de pointer, du allerhelst vil fremhæve og få dem vist på en enkel og letforståelig måde. Drop de mange farver, 3D-funktioner og at overfylde dashboardet – det forvirrer mere, end det gavner.

 

7. Inddrag brugerne 

De bedste BI-løsninger findes ofte der, hvor implementeringen har været en succes, og hvor der er høj user adoption blandt brugerne. Brugerne har en stor andel i, om BI-løsningen bliver succesfuld, da det afhænger af, om de rent faktisk bruger de indsigter, de nu kan få og handler på dem. Jo tidligere i processen brugerne bliver inddraget jo bedre, da de hurtigere får procedurerne ind under huden og ofte tager ejerskab i løsningen, hvilket har indflydelse på udfaldet.

Kurser og workshops til brugerne er godt givet ud for at sikre, at de har kompetencerne til at forstå rapporterne og tallene heri og dermed også de indsigter, som fremadrettet skal styre retningen for virksomheden. Høj user adoption gør, at virksomheden efter implementeringen er mere selvkørende, og de skal på den måde ikke have andre til at lede projektet, men kan i stedet nøjes med en sparringspartner, der følger med i projektet fra sidelinjen.

 

Skal du i gang med BI?  

Nu ved du, hvad det kræver at komme i gang med BI – så er du klar til at gøre op med mavefornemmelserne én gang for alle? BI har gjort afgørende forskelle i en lang række virksomheder og kan også hjælpe dig med at:

  • Øge virksomhedens performance
  • Træffe bedre beslutninger med færre ressourcer
  • Styre virksomhedens vækst
  • Reducere omkostningerne

Er du klar til at tage datadrevne beslutninger og handle ud fra de indsigter, som data giver?

Du kan læse meget mere om business intelligence på www.inspari.dk og få mere inspiration til at komme i gang.


Om forfatteren

Kim Singha Bryndum

Kim Singha Bryndum er COO i Inspari, et markedsførende konsulenthus inden for intelligent brug af data og business intelligence. Udover sin rolle i at videreudvikle Inspari som organisation, er Kim strategisk sparringspartner for en række større danske virksomheder, der arbejder hen imod at blive mere datadrevne.

Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *