5 effektive råd til Bitcoin-lignende afkast for webshops (helt uden risiko)

Kryptovaluta har oplevet eksplosive afkast over de sidste 12 måneder.

Altså de der digitale “mønter”, der kan bruges som betalingsmiddel. F.eks. Bitcoins, som du sikkert har hørt om.

Desværre (for nogen) har Bitcoin og andre af disse kryptovalutaer også oplevet massive fald i perioden.

Bitcoins udvikling

Risikoen er enorm, og mens nogen har scoret gode gevinster, har andre tabt massive summer.

Det gode er, at du som webshop kan producere afkast, der fint kan måle sig med Bitcoins, men uden at du løber en risiko.

Lyder det for godt til at være sandt? Så læs videre…

 

Hvad er affiliate marketing?

Har du hørt om affiliate marketing?

Ultrakort fortalt er det en marketingdisciplin, hvor du som webshop får såkaldte affiliates til at markedsføre de produkter eller services, du sælger – og så betaler du kun for de resultater, der opnås.

Se med nedenfor fra 2.39-4.55, hvor jeg kort forklarer, hvordan det hænger sammen.

(Her kan du også læse den fulde forklaring af, hvad affiliate marketing er.)

Nederst i dette blogindlæg kan du finde ud af, om affiliate marketing overhovedet er noget for dig.

Men! Allerede nu kan jeg afsløre, at affiliate marketing kan være enormt attraktivt for dig som webshopejer.

Her kommer forklaringen hvorfor.

 

Data lyver ikke

For nylig udgav Rakuten™ (et japansk e-commerce- og internetfirma) et stor undersøgelse af det britiske marked for affiliate marketing.

De har indsamlet tal fra tusindvis af webshops og tusindvis af affiliates.

Deres data viser, at der indenfor en 12 måneders periode er omsat for ca. £16.500.000.000 i webshops via affiliates.

Det svarer til ca. 139 millarder danske kroner – eller hvad der svarer til mere end 6 Storebæltsbroer.

6 Storebæltsbroer

Undersøgelsen viser også, at for at generere de £16,5 milliarder i omsætning, er der blevet udbetalt £1,1 milliarder til deres affiliates.

…Sagt på en anden måde: Afkastet på hver investerede £ har været 1500%.

Dét er et afkast, der fuldt ud er kryptovaluta værdigt.

Men det bliver bedre end det…

 

Affiliate marketing er risikofrit (hvis du gør det rigtigt)

Som en af de eneste markedsføringskanaler koster affiliate marketing dig ikke en krone, før der bliver skabt omsætning.

Det er ”performance marketing” i sin rene form.

Bliver der ikke solgt noget, så skal du ikke betale.

(Hvis bare AdWords og Facebook fungerede på samme måde, ikke?)

Herunder vil jeg derfor give dig mine 5 mest effektive råd til at få det optimale ud af at arbejde aktivt med affiliate marketing som kanal.

 

1. Vælg det rigtige affiliate netværk

Et affiliate netværk kan ses som bindeleddet mellem dig (webshops) og affiliates (dem der skal skabe nye besøgende/mere salg/flere tilmeldinger til nyhedsbrevet,  eller hvad end dit ønskede resultat nu er). Med et netværk er du fri for at kontakte hver enkelte affiliate, da affiliate netværket i stedet sørger for den del. 

Uanset om du er en lille webshop eller en stor webshop, så er det vigtigt, at du vælger det rigtige netværk:

  • Et netværk som har eksisteret i lang tid og bevist sit værd.
  • Et netværk med et godt ry og rygte.
  • Et netværk med en solid økonomi.
  • Og gerne et netværk, hvor du kan komme gratis i gang.

Er du i tvivl om, hvilket netværk du skal vælge, kan jeg varmt anbefale affiliate netværket Partner-ads, der har eksisteret siden 2003.

Det kostet intet at komme i gang, det tager ca. 15 minutter, og du kommer aldrig til at betale en krone (til hverken netværk eller affiliates), hvis ikke der bliver skabt omsætning til din forretning.

 

2. Sørg for at sætte dit affiliateprogram optimalt op

En af fordelene ved at gøre brug af et affiliate netværk er, at du får eksponering overfor tusindvis af potentielle affiliates automatisk.

Det er dog stadig vigtigt, at du bruger lidt energi på at sætte dit program rigtigt op. Altså den aftale, du kan tilbyde affiliates.

Flere webshops har allerede fået øjnene op for affiliate marketing, og derfor skal dit program gerne skille sig positivt ud i forhold til konkurrenterne.

Det kan du blandt andet gøre ved at sikre, at du tilbyder så mange relevante informationer om din virksomhed og produkter som muligt.

Men det er også vigtigt, at du sørger for, at du tilbyder en attraktiv kommission.

På Partner-ads kan du se, hvilken kommission dine konkurrenter giver (hvis de har set lyset omkring affiliate marketing).

Men et endnu vigtigere tal er den EPC-værdi (“Earnings Per Click”), som det enkelte program har. Det fortæller nemlig en affiliate, hvad han/hun i gennemsnit kan forvente at tjene på at sende en mulig kunde videre til din side.

PartnerAds - EPC-værdi

I eksemplet ovenfor kan du se, at der er tydelig forskel på de 3,83 kr. pr. klik hos Hobbii end de 0,09 kr. pr. klik hos Fiksefingre. Med andre ord vil de fleste affiliates nok finde Hobbii mere attraktiv end Fiksefingre.

Vær opmærksom på, at EPC-tallet først kan ses, når et program har været i gang i noget tid. Til at starte med bør du derfor kigge på den procentsats, du tilbyder.

 

3. Find de steder hvor de dygtige affiliates hænger ud

En af nøglerne til at skabe mere omsætning via affiliate marketing er, at du finder de rigtige affiliates.

De rigtige affiliates er typisk marketers, der kan finde ud af at markedsføre online og skubbe trafik og salg igennem.

Vil du i kontakt med nogle af dem, kan du blive del af Danmarks Affiliate Marketing Forum (Marketers.dk)

Her har flere hundrede dygtige affiliates deres daglige gang, så vil du have eksponering overfor de bedste af dem, kan det være en effektiv måde at gøre det på.

 

4. Opsæt en særskilt side om affiliate-muligheden

44% af affiliates finder din webshops program via enten din egen side eller en Google søgning.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse blandt knap 2.000 affiliates, der blev udført af AffStat.com for kort tid siden.

Det betyder altså, at du potentielt mister mange affiliates, hvis du ikke sørger for, at din webshop har en underside, der omtaler muligheden for at blive affiliate.

Der er mange måder at lave sådan en underside på. Vil du se et godt eksempel, så se hvordan Amazon gør her.

Amazon Associates

 

5. Hjælp de dygtigste affiliates (80/20-reglen)

Affiliates er din eksterne marketing-/salgsstyrke.

Det sidste råd, du skal have med på vejen, er derfor at være proaktiv.

Hvis du vil have dine affiliates til at yde deres optimale, skal du hjælpe dem så godt, du kan. F.eks.:

  • Hvis du ved, at der er noget, der virker godt (bestemte billeder, budskaber eller lignende), så husk at fortælle det videre til dine affiliates
  • Har du nogle vilde tilbud til Black Friday, så husk at skrive ud til dine affiliates i god tid, så de kan hjælpe dig med at booste salget endnu mere.

Og så skal du huske 80/20-reglen.

80% af dit affiliate-salg vil komme fra 20% af dine affiliates.

Til at starte med ved du ikke, hvem de 20% er, men når du efterhånden finder ud af det, så husk at bruge mest tid på dem.

 

Er affiliate overhovedet noget for dig?

Jeg ved, at flere webshops (og konsulenter) er i tvivl, om affiliate marketing er rigtig for deres forretning.

Derfor har jeg bygget denne test, hvor du svarer på nogle få spørgsmål, og så kan du finde ud af, om det er noget, du bør arbejde videre med eller ej.

Du finder testen på www.ErAffiliateForMig.dk

Uanset hvad testresultatet viser, så er du meget velkommen til at tage fat i mig for at få en second opinion.


 

Spørgsmål/kommentarer

Mikael Rieck

Mikael Rieck

Affiliate Marketing Ekspert

Mikael er Co-founder af Marketers.dk og har arbejdet med online marketing siden 2003. I dag underviser han webshops og affiliates i at optimere samarbejdet og optimere afkastet. Mikael holder oplæg på flere danske konferencer og underviser på IBC i Kolding. Er du interesseret i affiliate marketing, kan du se (eller gense) et webinar med ham om emnet her.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående artikel, er du velkommen til at kontakte Mikael på info@antphilosophy.com.

Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *